24 January 2007

surat status diri..

SEMUA CERITA PROSEDUR PERKAHWINAN

Tempoh hari saya ada menyatakan akan menerangkan akibat daripada membuat surat akuan palsu... yea.. buku Enekmakmen Undang-Undang keluarga (Negeri johor ) 2003 [En.17/2003 ] berada disisi saya...

saya tak pandai sangat baca buku undang-undang syariah nie.. sebab kalau bab undang-undang nie tidak boleh ada kesalahan.. (itu yang saya tahu la.) tapi utk pengetahuan semua.. saya petik sedikit daripada buku ini

Akuan atau pernyataan palsu untuk mendapatkan perkahwinan

38.
Jika seseorang , bagi maksud mendapatkan sesuatu perkahwinan dilakukan dibawah Enekmen ini, sengaja membuat akuan , atau penyataan yang palsu , maka orang itu adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah dihukum denda tidak melebihi dua ribu ringgit atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya denda dan penjara itu.

oleh yang demikian.. surat status diri tidak boleh di palsukan. ermh di lain artikal saya akan menerangkan jika menghantar borang kurang dari 7 hari tarikh pernikahanya.

No comments: