03 January 2007

SIJIL NIKAH IBU BAPA

SEMUA CERITA PROSEDUR PERKAHWINAN

Menghadap komputer yang mempunyai line streamyx tentunya amat menghayalkan.. mata pula sentiasa menjumpai perkara-perkara baru.. oh ini kah yang di namakan internet.. dunia tanpa batasan.. keadaan ini pasti pernah di lalui oleh kebayakan orang yang baru mengenali internet dan saya juga sedang melalui perkara ini

oh.. berbalik kepada sijil nikah ibu bapa...
siape yang kena bawa sijil nikah ibu dan ayah nie..???

1)Sijil nikah ibu bapa hanya diperlukan kepada anak pompuan sulong(no 1) dalam keluarga. kalau no 2 ke 3 ke baru pompuan.. tak payah bawak...

2) Jika anda sudah tiada ayah sebagai wali(meninggal dunia) ... atok sebelah ayah pun tak de lagi , adik beradik berhak menjadi wali... tetapi jika wali tersebut abang yang sulung (no 1) maka pihak Jaj akan minta sijil nikah ibu dan ayah.. kalau adik beradiklelaki no 2 ke nombor 3 ke ..tak perlu bawa sijil nikah ibu bapa.

kenape di perlukan sijil nikah ibu dan ayah ???

kita akan semak tarikh pernikahan ayah dan ibu dengan tarikh lahir pemohon .. cukup tak 9 bulan.. kalau tak cukup maka dia kena la berwalikan hakim.. ayah nya tidak boleh mewalikannya kerana dia anak yang bukan dari pernikahan tersebut. jika pemohon mendakwa dia anak tak cukup bulan ..7 bulan ibunya mengandung ...kemudian dia lahir... atau pun lahir 8 bulan ke.. sila bawa dokumen yang mengatakan beliau lahir tidak cukup bulan daripada jabatan kesihatan... kalau tak de juga.. kena buat sumpah syariee... itu atas budi bicara tuan kadi..ataupun pegawai Tadbir agama masing2.

Kalau siil nikahnya hilang bagaimana????

jika sijil nikah ibu bapa hilang.. maka mereka kena pergi ketempat mereka bernikah untuk buat carian salinan daftar sijil nikah.kalau nikah disitu mesti ada....

Utk pengetahuan anda juga... anak tidak sah taraf tidak bersalah... mereka juga ingin bernikah dengan cara pernikahan yang sah .. oleh yang demikian serahkan lah mereka kepada pejabat agama untuk bernikah secara wali hakim jika mereka hendak bernikah ... dengan cara itulah mereka akan dapat bernikah dengan cara yang sah..
bukannya ibu dan ayahnya meninggal baru tau yang dia nie anak tak sah taraf lepas tu anak dah 5 pulak tu.. sah ke nikahnya...???? sape nak tanggung tu...??

Utk akan datang saya akan menyenaraikan susunan wali
sebarang masalah boleh email saya
all_wan@yahoo.com

13 comments:

Anonymous said...

bagus laman web nie.. mudah difahami oleh orang-orang yang hendak berkahwin

Ocet. said...

habis klau tarikh nkah mak ayah kt surat nikah tu tk betol cmne ekh? bru sekarng perasan taau. org dulu2 pelik la. suke2 je tulis tarikh nikah kan. anak sulung la jd mangsa.. tak pasal2 nnti di pk ank tk sah taraf. sebb tk cukup bln dari tarikh nikah y salah tu.......... cmne yerr

Anonymous said...

Mcamana kalau dr kecil tak tgl dgn ibu ayah sb bpisah?lost cntact n da tau mak ayah bpisah dan masing2 da kwin.tp ayah kandg meningal.ape perlu sy bt?

Anonymous said...

Dri kcl sy dijaga oleh atok nenek sbab mak ayah becerai dan msing2 dah bkahwin. 2007 ayah kndg menggal dnia. kami adk bradik tak tau dimana mak kndg kami skrg.mcmana sy nk mtk surat nkah ibu bpa sy sdgkan ktmana dorg kwin pn sy xtau..

Anonymous said...

Sy anak sulung perempuan .. Sy bernikah xda msalah paper ...Tiba masa Adik sy nk bernikah JD 1 msalah dia mntk Surat nikah IBU BPA sy n sahkn Surat tu palsu .. Bapa sy dh mningal dunia so kami guna wali Abg sebapa .. Tp pihak makamah sruh gna wali ghaib sdngkn Ada Abg ??? N KNP masa sy nikah xda mslh??

intan nazirah said...

Ada kawan saya. bapa beliau berkata surat nikah makbapak die hilang dan susah untuk mncari nyew.. dan bapa beliau mnyuruh beliau mnggunakan wali hakim. adkah boleh?

Unknown said...

macam mane lak kalau mak n ayh dh pun meningal.pas tu surat nikah pun hilang.
mak n ayah lak dh pernah bercerai dan bernikah semula.jd surah nikah nya tu akan bertarikh pada nikahan pertama @ kedua??

Unknown said...

macam mane lak kalau mak n ayh dh pun meningal.pas tu surat nikah pun hilang.
mak n ayah lak dh pernah bercerai dan bernikah semula.jd surah nikah nya tu akan bertarikh pada nikahan pertama @ kedua??

Unknown said...

Kat check list tu ada tulis kne bg skali sijil nikah parent beserta salinan..xde ckp utk anak sulung ke..saya ank no 4..perlu ke bg gak sijil nikah parent ye,btw sijil nikah parent sy tu hilang...

baba jr said...

Sape boleh tolong.. Imam masjid tak nak sain borang pasal takde sijil nikah mak ayah yg telah meninggal dunia.. pening Wei.. Bukan anak perempuan sulong yg nak kawin.. Anak bungsu perempuan plak to.. Sape yg pernah kena macam ni..

Sofea said...

saya pun anak bongsu juga. nak kwin perlukan mak ayah punya surat nikah. sekarang ni saya dah refer pada tempat mak ayah saya kawin tahun 1974. Mujur ingat tahun kwin. kalau tak memang susah mereka nak buat carian semula. alhamdulillah dh jumpa. makse sure kita tahu mak ayah kita kwin kat mana dan tahun bila.

Anonymous said...

ssalamualaikum.. hai selamat tengah hari, terima kasih kerana update mengenai sijil nikah ibu bapa.. saya nak tnya mcm mana klu nak bernikah berwalikan adik beradik seibusebapa? masaalah saya sekarang saya x pernah jumpa dgn ayah sy semenjak 2004 sampai sekarang, dah lama cuba mencari tapi tidak jumpa jgk... dan mak saya ada simpan sijil nikah tetapi mak saya cuba nak perbaharui sijil nikah masa tahun 2010 tapi sijil tu x tersenarai dlm pendaftaran... sekarang saya x tau nak buat mcm mana sbb bulan 12ni dah tarikh utk pernikahan sy... sijil nikah mak ayah didaftarkan dkt sabah kariyah kinabutan besar tawau sabah, 03.02.1988..

Ayu M.A said...

Maaf..ada apa2 dokumen x yg diperlukan untuk dapatkn salinan sijil nikah tersebut? Sy juga mempunyai masalah yg sama spt awk.