03 January 2007

SIJIL NIKAH IBU BAPA

SEMUA CERITA PROSEDUR PERKAHWINAN

Menghadap komputer yang mempunyai line streamyx tentunya amat menghayalkan.. mata pula sentiasa menjumpai perkara-perkara baru.. oh ini kah yang di namakan internet.. dunia tanpa batasan.. keadaan ini pasti pernah di lalui oleh kebayakan orang yang baru mengenali internet dan saya juga sedang melalui perkara ini

oh.. berbalik kepada sijil nikah ibu bapa...
siape yang kena bawa sijil nikah ibu dan ayah nie..???

1)Sijil nikah ibu bapa hanya diperlukan kepada anak pompuan sulong(no 1) dalam keluarga. kalau no 2 ke 3 ke baru pompuan.. tak payah bawak...

2) Jika anda sudah tiada ayah sebagai wali(meninggal dunia) ... atok sebelah ayah pun tak de lagi , adik beradik berhak menjadi wali... tetapi jika wali tersebut abang yang sulung (no 1) maka pihak Jaj akan minta sijil nikah ibu dan ayah.. kalau adik beradiklelaki no 2 ke nombor 3 ke ..tak perlu bawa sijil nikah ibu bapa.

kenape di perlukan sijil nikah ibu dan ayah ???

kita akan semak tarikh pernikahan ayah dan ibu dengan tarikh lahir pemohon .. cukup tak 9 bulan.. kalau tak cukup maka dia kena la berwalikan hakim.. ayah nya tidak boleh mewalikannya kerana dia anak yang bukan dari pernikahan tersebut. jika pemohon mendakwa dia anak tak cukup bulan ..7 bulan ibunya mengandung ...kemudian dia lahir... atau pun lahir 8 bulan ke.. sila bawa dokumen yang mengatakan beliau lahir tidak cukup bulan daripada jabatan kesihatan... kalau tak de juga.. kena buat sumpah syariee... itu atas budi bicara tuan kadi..ataupun pegawai Tadbir agama masing2.

Kalau siil nikahnya hilang bagaimana????

jika sijil nikah ibu bapa hilang.. maka mereka kena pergi ketempat mereka bernikah untuk buat carian salinan daftar sijil nikah.kalau nikah disitu mesti ada....

Utk pengetahuan anda juga... anak tidak sah taraf tidak bersalah... mereka juga ingin bernikah dengan cara pernikahan yang sah .. oleh yang demikian serahkan lah mereka kepada pejabat agama untuk bernikah secara wali hakim jika mereka hendak bernikah ... dengan cara itulah mereka akan dapat bernikah dengan cara yang sah..
bukannya ibu dan ayahnya meninggal baru tau yang dia nie anak tak sah taraf lepas tu anak dah 5 pulak tu.. sah ke nikahnya...???? sape nak tanggung tu...??

Utk akan datang saya akan menyenaraikan susunan wali
sebarang masalah boleh email saya
all_wan@yahoo.com

55 comments:

Anonymous said...

bagus laman web nie.. mudah difahami oleh orang-orang yang hendak berkahwin

Ocet. said...

habis klau tarikh nkah mak ayah kt surat nikah tu tk betol cmne ekh? bru sekarng perasan taau. org dulu2 pelik la. suke2 je tulis tarikh nikah kan. anak sulung la jd mangsa.. tak pasal2 nnti di pk ank tk sah taraf. sebb tk cukup bln dari tarikh nikah y salah tu.......... cmne yerr

Anonymous said...

Mcamana kalau dr kecil tak tgl dgn ibu ayah sb bpisah?lost cntact n da tau mak ayah bpisah dan masing2 da kwin.tp ayah kandg meningal.ape perlu sy bt?

Anonymous said...

Dri kcl sy dijaga oleh atok nenek sbab mak ayah becerai dan msing2 dah bkahwin. 2007 ayah kndg menggal dnia. kami adk bradik tak tau dimana mak kndg kami skrg.mcmana sy nk mtk surat nkah ibu bpa sy sdgkan ktmana dorg kwin pn sy xtau..

Anonymous said...

Sy anak sulung perempuan .. Sy bernikah xda msalah paper ...Tiba masa Adik sy nk bernikah JD 1 msalah dia mntk Surat nikah IBU BPA sy n sahkn Surat tu palsu .. Bapa sy dh mningal dunia so kami guna wali Abg sebapa .. Tp pihak makamah sruh gna wali ghaib sdngkn Ada Abg ??? N KNP masa sy nikah xda mslh??

Unknown said...

Ada kawan saya. bapa beliau berkata surat nikah makbapak die hilang dan susah untuk mncari nyew.. dan bapa beliau mnyuruh beliau mnggunakan wali hakim. adkah boleh?

Unknown said...

macam mane lak kalau mak n ayh dh pun meningal.pas tu surat nikah pun hilang.
mak n ayah lak dh pernah bercerai dan bernikah semula.jd surah nikah nya tu akan bertarikh pada nikahan pertama @ kedua??

Unknown said...

macam mane lak kalau mak n ayh dh pun meningal.pas tu surat nikah pun hilang.
mak n ayah lak dh pernah bercerai dan bernikah semula.jd surah nikah nya tu akan bertarikh pada nikahan pertama @ kedua??

Unknown said...

Kat check list tu ada tulis kne bg skali sijil nikah parent beserta salinan..xde ckp utk anak sulung ke..saya ank no 4..perlu ke bg gak sijil nikah parent ye,btw sijil nikah parent sy tu hilang...

Unknown said...

Sape boleh tolong.. Imam masjid tak nak sain borang pasal takde sijil nikah mak ayah yg telah meninggal dunia.. pening Wei.. Bukan anak perempuan sulong yg nak kawin.. Anak bungsu perempuan plak to.. Sape yg pernah kena macam ni..

Sofea said...

saya pun anak bongsu juga. nak kwin perlukan mak ayah punya surat nikah. sekarang ni saya dah refer pada tempat mak ayah saya kawin tahun 1974. Mujur ingat tahun kwin. kalau tak memang susah mereka nak buat carian semula. alhamdulillah dh jumpa. makse sure kita tahu mak ayah kita kwin kat mana dan tahun bila.

Anonymous said...

ssalamualaikum.. hai selamat tengah hari, terima kasih kerana update mengenai sijil nikah ibu bapa.. saya nak tnya mcm mana klu nak bernikah berwalikan adik beradik seibusebapa? masaalah saya sekarang saya x pernah jumpa dgn ayah sy semenjak 2004 sampai sekarang, dah lama cuba mencari tapi tidak jumpa jgk... dan mak saya ada simpan sijil nikah tetapi mak saya cuba nak perbaharui sijil nikah masa tahun 2010 tapi sijil tu x tersenarai dlm pendaftaran... sekarang saya x tau nak buat mcm mana sbb bulan 12ni dah tarikh utk pernikahan sy... sijil nikah mak ayah didaftarkan dkt sabah kariyah kinabutan besar tawau sabah, 03.02.1988..

Unknown said...

Maaf..ada apa2 dokumen x yg diperlukan untuk dapatkn salinan sijil nikah tersebut? Sy juga mempunyai masalah yg sama spt awk.

Unknown said...

Sme la dgn kes sy.Mak ayah dh bercerai 26tahun yg lps..Surat cerai mmg xde.Lg sebulan nk nikah.Stressnya nk selesaikn sume ni.Sy kol pejbat agama..diorg ckp kalu sy berkahwin wali ayah ke..abang ke..adik ke atau wali hakim ke mmg nk kena guna sijil tu jgk.Ada ke ape2 yg blh membantu sy dlm hal ni.Sy btl2 buntu.

Anonymous said...

Klu anak perempuan anak ke3 dr adikberadik kira Ada pertama kedua lelaki pun perlu sijil nikah mak ayah ke? Buntu la

Unknown said...

macam mana kalau ibu bapa nikah diluar negara tetapi tak daftar di Malaysia. Boleh guna tak yang luar negara punya tu? sebab mak ayah saya nikah di US masa belajar sana then balik sini tak daftar.. boleh bwak sijil nikah yang tu saja ke atau kne daftar jgk dan dptkn yang Malaysia punya sijil.? Kalau nk dptkn kene byar denda and naik mahkamah ke

Anonymous said...

Saya anak ke2.Yg sulung perempuan..Ini pernikahan saya utk kali kedua..Ayah dah x de.Perlu lagi ke sijil nikah mak ayah..Masalah kat sini,x tau tarikh nikah mereka n dimana.nk tanya mak cik2 pn diorg x tau sbb mase mak abah nikah diorg kecik2 lg.elok je nikah yg pertama dulu x perlu sijil nikah.yg ni nak pulak

Unknown said...

mak ayah sya da meninggal...dan sya janda perlu ke sijil nikah mak ayah lagi...sebab sijil nikah arwah mak ayah da hilang dalam simpanan...lagi 1 saya tak de wali...sebab abang sulong juga da meninggal kalau saya guna wali hakim...ape dokumen yang perlu saya sedia untuk bernikah semula...
yang ade
sijil pra perkahwinan
sijil nikah terdahulu
sijil kematian suami
sijil kematian ayah
ape lagi dokumen yang saya perlukan untuk guna wali hakim sebab da cari sedara sebelah ayah tapi tak jumpa..

Unknown said...

Kalau sijil nikah ibubapa hilang, tapi surat cerai ada. Boleh pakai surat cerai diorang tak? Atau masih kena ada surat nikah?

Unknown said...

Assalm...mcmna klau tak taw lokasi ibubpa nikah...

Unknown said...

Assalamualaikum.. saya ingin bertanya? Macam mana Nak dapatkan tarikh nikah ibu bapa yang sudah bercerai. Sebab pagi tdi pergi pejabat agama kulim dan lepas tu oqg pejabat agama suquh p ke pejabat agama ipoh. Sesampainya saya di pejabat agama ipoh,oqang pejabat ipoh suquh balik pergi ke pejabat agama kulim pulak.. yg mn satu yg saya nk ikowt ni? Tolong bagi pencerahan sikit.

Sammy said...

Mak ayah berkahwin di sabah,, tetapi sijil itu telah hilang. Boleh ke sy urus khilangn di selangor..? Sbb skg fmily mnetap kt sni dh..

Stranger said...

Saya skrg tgh bergaduh dgn mak saya disebabkan masalah dalaman keluarga. Abah dah tak de. Saya anak sulung. Mak saya tak nak tolong saya apa2 pon. Susah hati betul. Tak tau nak ngadu kat sapa. Tunang suh pujuk tapi saya kenal mak saya mcm na. Mak saya jenis keras kepala. Tak tau lah mcm na nanti.

Unknown said...

Saya baru pegi pejabat agama utk hantar borang nikah.. Sy yatim piatu cume bawa sijil kematian ibu dan ayah.. Sijil nikah mmg xde laa tpi mereka ttp nak kan sijil nikah arwah padahal sy anak nom 4 bongsu dari 4beradik..

mia.hambaAllah said...

Saya anak no 2. Dan parents da bercerai lama, surat cerai da hilang. Jadi macam mana? Adakah perlu juga document tu?

Unknown said...

Assalamualaikum...Bapa saya baru sahaja meninggal dunia. Bagaimana ibu saya hendak dapatkan surat nikahnya yang hilang bagi urusan-urusan yang berkaitan seperti tuntutan khairat kematian

Unknown said...

Assalamualaikom.sya mahu kwen tp sijil nikah ibubpa sya tak.

Unknown said...

Assalamualaikum sya nak nikah tpi x ad surat nikah emk ayah sya cm na ya klau sya pkai wali hakim x boleh ka sbb abh sya tinggal emk sya sjak sya kecil lagi sya x knai dy emk abh sya dulu nikah kt siam sya pn x thu cm na dpa khwin sna x kn x boleh khwin klau sabit surat nikah tu sja . pada owmg dk brzina kt kuar tuu

D'twin said...

Assalamualaikum...dengan siapa sy boleh berurusan jika sijil nikah...rupanya ic suami tiada dlm sistem jpn...cara sy nk selesaikan..kini suami telah menjadi warganegara luar negara..kerana tetiba jpn istiharkan suami bkn warganegara malaysia..

Unknown said...

assalamualaikum..ibubapa saya nikah dithailand..skrg ni sya nk nikah tapi surat nikah ibubapa xde,ayah saya kata dia dah daftar dimalaysia tapi bila saya pergi ke pejabat agama islam KUALA langat tmpt yg ayah sya daftarkn perkahwinan mereka tu..mereka bagitahu tiada rekod dkat sana so apa saya perlu buat skrg ni???sya nk nikah😕😕

Tyna Afdila said...

Bagaimana kalau saya buat di pesuruhjaya sumpah berkenaan surat kahwin n cerai ibu bapa saya kerana mereka bernikah di seberang indonesia.sijil2 semua hilang.sekarang ibu bapa sy sudah bercerai

Unknown said...

hi

Unknown said...

Asalammualaikum... Saya rafidah asal johor dn menetap di perak... Saya ingin bernikah sekali 2 diperak... Saya telah membuat permohonan dan saya diminta membuat wakalah utk bernikah diperak.. Akan tetapi kadi di johor meminta tarikh nikah ibu bapa sya yg sudah meninggal... Adakah saya anak yg bungsu pon dipinta tarikh nikah ibu ayah sya utk disertakn dlm borang nikah

Husna said...

Berapa lama masa untuk dapatkan balik sijil nikah tu ya

Husna said...

Berapa lama masa untuk dapatkan balik sijil nikah tu ya

Husna said...

Berapa lama masa untuk dapatkan balik sijil nikah tu ya

Unknown said...

Assalmualaikum tuan macm mna yea sye nak buat Surat untuk kehilangan sijil nikah Dan salah typo lah org dulu dlu ejaan nama Nye TK sama macm Sunil nikah lain nma ic pun lain nama Ade masalah kt Stu kna pergi suruhanjaya angkat sumpah Dan buat kn surt baru Dan cop sy nk mntk conth shje tuan bole ke tolong Kan sye

Unknown said...

Salam nak Tanya macam mne nk buat Surat kehilangan sijil nikah mak Dan ayah...

Unknown said...

Saya ank no 7 tp mak ayah dh x de ,,bila nk p anta borang dorang suh bg surat nikah ,,mne nak dpt surat tu mak ayah pon dh lme mningal knape la susah sgt nak kawin

Unknown said...

Saya janda nakbkahwin semua borang dh siap cm sijil nikah ibuvapa je tk de, sy ada makcik belah mak dia tahu abag ngn mak nikah dekat mana tapi tahun dia tak tau. Tapi masalahnya makcik sy tk boleh pergi ke pejabat pesuruhjaya sumpah.... Sebab masalah kesihatan... Apa yg perlu sy buat... Sy nk hantar borang 2.05.21

Azira said...

Assalamualaikum awak,
Saya pon mengalami masalah yang sama, urusan awak dah selesai ke cuba kongsi pendapat bole?

Saya punya kes ayah ghaib...jadi nak bernikah perlu berwalikan hakim. Bila dah masuk mahkamah minggu lepas hakim maklumkan mak saya perlu buat pengesahan nikah disini...sebab mak ayah saya bernikah di Indonesia dulu..

Macammana prosedur nikah awak dan berapa lama tempoh untuk selesaikan?

Azira said...

Assalamualaikum awak...bole share pendap berkaitan hal ni..

Saya pon alamai masalah yg sama..nak nikah tapi ayah saya wrga indonesia dah ghaib..jadi perlu mohon wali hakim, bila dah masuk mahkamah hakim minta buat pengesahan nikah mak ayah semasa di indonesia tu

Azira said...

Assalamualaikum awak,
Saya pon mengalami masalah yang sama, urusan awak dah selesai ke cuba kongsi pendapat bole?

Saya punya kes ayah ghaib...jadi nak bernikah perlu berwalikan hakim. Bila dah masuk mahkamah minggu lepas hakim maklumkan mak saya perlu buat pengesahan nikah disini...sebab mak ayah saya bernikah di Indonesia dulu..

Unknown said...

Mcm mana kalau ibu bapa dah bercerai ? masing2 dah kawen baru.. mcm mana ya

Unknown said...

Mcm mana kalau sijil nikah asli ibu bapa tak ada boleh ke gne sijil nikah yg phototep je...sijil nikah asli kt kmpung...

Unknown said...

Mcm mana ye tuan saya nak nikah tapi wali saya dengan mak saya ..saya tak tau diorg kat mana sebab saya membesar kat tanggan nenek saya.. mak&ayah saya Sya tak tau diorg kat mana...boleh ke wali hakim kalau mcm tu tuan ..sebab Sya nak nikah jadi Sya nak info selebihnya 😭😭😭

Anonymous said...

Dari pengalaman saya, sesiapa yg berurusan di PAID gombak, bukan sahaja anak sulong,semua wajib kemukakan surat perakuan nikah ibubapa tersebut.PAID lain saya kurang pasti adakah sama. Urusan borang saya saya dirolak sbb sijil tu takde sedangkan sy anak no 3.sy kena buat carian di pej agama tempat ibubapa bernikah. Antara maklumat/dokumen yg diorg minta utk buat carian:
1. Surat sumpah
2. No ic ibubapa
3. Salinan sijil nikah ibubapa jika ada
4. Tarikh nikah ibubapa
5. Isi borang carian

Jika PAID tak jumpa sijil tersebut pastikan mereka ada menyediakan surat bukti carian untuk anda lampirkan kepada PAID tempat urusan borang anda akan dibuat. Sepatutnya peringatan ni perlu ada dalam borang permohonan spy semua aware. Tidak lah jadi mcm saya terpaksa pulang dgn tangan kosong sbb borang tak lulus.
Skrg saya kena buat appointment balik. Wasting time betul. Rasa mcam dah putus asa nak kawin pun mcm susah sgt.dari bulan 7 isi borang ncr pastu bulan 8 kena isi borang kat sistem baru pulak. Tggu appointment sebulan baru dapat. Hantar borang punah. Tggu nak appointment sebulan setengah belum tentu dpt lg.i'm giveup...

Unknown said...

sya ingin mnguruskan hal perkahwinan sya tapi masalahnya setelah 25tahun baru ibu sya perasan yang surat nikahnya itu tiada cop tok kadi atau tandatangan tok kadi,slah satu dri itu sya lupa.. Macam mana yaa ? Apa yang perlu sya lakukan ? Sya buntu.

Unknown said...

Sy nak tanya.. macamana kalau ibubapa kita dah meninggal..masih perlukan sijil nikah ke?adik saya nk bernikah..tapi kami xknla sijil nikah arwah mak ayah..

Unknown said...

Sy nak tanya.. macamana kalau ibubapa kita dah meninggal..masih perlukan sijil nikah ke?adik saya nk bernikah..tapi kami xjumpa sijilnikah arwah mak ayah..

Unknown said...

Saya anak bongsu dari 8 beradik, semua dah kawen,, saya nak kawen tapi dorang minta surat nikah.. yg lain semua tak pakai surat nikah pom.. macam mana kalau surat nikah ibu bapa yg dah hilang??

Anonymous said...

Kalau surat nikah mak ayah rosak perlu buat baru kan?mak ayah saya nikah dkt kelantan so kena buat dkt sana la kan?

Anonymous said...

Xde jawapan ke utk soalan ii atas tu.

Anonymous said...

Masih takde jawapan.. arwah ibubapa isteri berkahwin 90tahun lepas.. arwah meninggal lebih 20tahun lepas.. takde siapa yg tahu mereka berkahwin di mana dan bila.?? Macam mana la nk buat carian..

Anonymous said...

Kalau meningal dah lama mcm mna pulak